Rörligt ölpris
De flesta har full koll på vad som är dyrt och billigt när det gäller öl. Men samma prismedvetenhet finns inte för el, trots att de flesta har högre elräkningar än krognotor. För att göra timprisavtal till något enkelt att förstå, förklara, välja och rekommendera, bryggde Tibber en öl med elektrisk smak och rörligt pris baserat på realtidsdata från nordiska elbörsen.
Caset i korthet
Vad vi gjorde
Under 2022 har vi sett extrema elpriser med svängningar på över 7000 %. Samtidigt visade en undersökning att 5/10 svenskar hade noll koll på vad som skilde olika elavtal åt. Därför ville Tibber sätta timprisavtal på kartan. För där det finns toppar finns också dalar och vad man betalar beror helt på när man handlar.
Tibber ville gå bortom abstrakta termer för att hjälpa svenskarna förstå hur mycket elpriset faktiskt varierar under en dag och hur de kan vända det till sin fördel. För att lyckas med det ville Tibber komma åt svenskarnas magkänsla för pris.
Därför bryggde de en utbildande öl som såldes till ett rörligt pris baserat på realtidsdata från nordiska elbörsen. En drickbar utbildning i smart elkonsumtion som också innebar att det plötsligt var helt naturligt att prata elavtal över ett glas. Ett strategiskt övervägande eftersom Tibber får de flesta av sina nya kunder från referrals. För att göra drickupplevelsen minnesvärd bryggdes också ölen med en unik elektrisk smak. Cayenne, ingefära och sichuanpeppar gav en pirrande känsla i munnen. Ungefär som att slicka på ett batteri, fast godare.
Målet var att sälja 500 öl genom kampanjsidan och använda resten på event, men inom tre veckor hade samtliga 5000 öl sålt slut. 99 % av ölen köptes när elpriset var under dagens genomsnitt och 68 % köptes på natten när elpriset är som lägst, vilket visar att målgruppen tog till sig budskapet. Kampanjsidan besöktes 30 000 gånger och efter kampanjperioden hade Tibber vuxit sin kundbas med hela 20 %.
För första gången kunde man faktiskt bli smartare av att dricka öl. I alla fall när det kommer till elkonsumtion.


