Meny
Stäng

Så riktade vi ljuset mot nätets mörka baksida

Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Linkedin

Anmälningarna av sexuella övergrepp på barn ökar kraftigt i Sverige. ECPAT är en organisation som arbetar mot dokumenterade sexuella övergrepp mot barn. För att kunna skydda barnen krävs donationer, men kunskapen om ECPAT är låg. Vårt uppdrag var att både öka kännedomen och antalet månadsgivare.

Hur får vi en okänd organisation att nå ut med ett tabubelagt ämne i bruset under juletiden? År efter år slår julhandeln nya rekord, och alltfler köper sina julklappar via nätet. Men få känner till att även annan slags handel ökar: barnsexhandeln online. Med konceptet ”Stoppa näthandeln med barn” ville vi öka kunskapen om just detta. En viktig utgångspunkt för det kreativa arbetet var att öka kunskapen om att övergreppsmaterial även sprids i Sverige, av svenska förövare med svenska barn som offer.

En film blev startskottet för kampanjen. Att nå ut med budskap för ett svårt ämne är en balansgång. Hur får vi människor att lyssna, utan att värja sig, eftersom frågan är så laddad? Genom att vi vaggade in tittaren i en trygg julmiljö ökade igenkänningen, och genom att vi byggde konversationen på ett verkligt svenskt rättsfall blev kraften och trovärdigheten i budskapet ännu starkare.

För att omsätta givarnas engagemang till spridning byggde vi en insamlingsapplikation.  De som skänkte pengar fick ett tack-sms från ambassadören Noomi Rapace med uppmaning att gå till applikationen. Där skapades sedan en unik film där givarens FB-profilbild framades in i filmen samtidigt som Noomi hyllade givarens mod.

För en okänd organisation med begränsad budget, var spridning i förtjänade kanaler avgörande. Nyheten om att barnsexhandeln online ökar fick stor nationell spridning i nyhetsmedier och fördjupades vid två tillfällen i TV4 Morgonsoffan. Sveriges största influencers tog ställning för kampanjen och med den personliga filmen var det lätt för givarna att sprida ordet ytterligare.

Case

Så synliggjorde vi en osynlig sjukdom