Case

Meny
Stäng

Ett fartyg som kan förändra, förnya och förflytta en hel bransch

Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Linkedin

Redan för flera tusen år sen lärde sig människan utnyttja vinden så att båtar kunde färdas effektivare och längre. Vinden hjälpte oss att upptäcka världen – nu kan vinden hjälpa oss bevara den.

Rederiet Wallenius Marine samarbetar med KTH och SSPA kring ett nytt fartygskoncept. Med innovativ svensk teknik kan de stora oceangående lastfartygen drivas av vind och minska sina utsläpp med 90 procent. Det handlar inte om segel – riggarna är snarare släkt med flygplansvingar – utan om ny revolutionerande teknik som kan avsluta de motordrivna lastfartygens era inom sjöfarten. År 2024 beräknas det första fartyget göra sin jungfrufärd.

Uppdraget till Gullers Grupp var att ta fram ett varumärke, grafisk identitet och kommunikationsstrategi för projektet. Och att lansera det.

Gullers grupp
Gullers grupp
Gullers grupp

Oceanbird lanserades i september 2020 i en livesänd, global webcast på Wallenius Marines hemsida. Genomslaget blev enormt: medier på sex kontinenter uppmärksammade fartygskonceptet. Den potentiella räckvidden var 3,6 miljarder människor.

Cleaning up a dirty industry  CNN
Windpower breezes back into shipping  Reuters
A new breed of emission-free vessels  Business Insider

"Ledordet för den visuella identiteten är Windpower och det genomsyrar allt från bilder till grafik. Det har skapat en dynamisk identitet som bryter mot det konventionella. Bilder bryter ramar och logotypen är rörlig och föränderlig. Vind och hav varvas med tech och framtid."

- Victoria Lamppa, Design Lead
Gullers grupp

"Man kan säga att vi skapade ett varumärke för något som ännu inte finns genom att utgå från något som inte syns. Vi gjorde vinden till hjälte. Namnet Oceanbird associerar förstås till hur de stora havsfåglarna utnyttjar vinden. Taglinen skrev nästan sig självt: ”the wind carries a shipping revolution”."

- Tobias Borgin, Copywriter

Case

Tänk utanför bilen räddar liv