Meny
Stäng

Strategisk improvisation - Ledarskap för samhällsaktörer

Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Linkedin

Ny ledarskapsfilosofi för framtidens samhällsaktörer

Hur utövas ledarskap i en värld där det enda som tycks vara konstant är X-faktorn? Vilka principer ska ledare utgå från i en tid där det är lika viktigt att leverera samhällsnytta som finansiella resultat?

Gullers Grupp fortsätter expandera erbjudandet inom management. Med fokus på ledare för samhällsaktörer lanseras begreppet strategisk improvisation som ledarskapsfilosofi.

Gullers grupp

Den nya managementboken är författad av partnern och seniorkonsulten, Katarina Gentzel Sandberg och Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation i Lund.

Strategisk improvisation lanserades för första gången år 2017, då som ett nytt sätt att arbeta med kommunikation. Mycket snart stod det klart att tankesättet även kunde appliceras på ledarskap och organisationers innovationsförmåga. Ett nytt mindset för ledare som behöver kunna agera snabbt, men ändå genomtänkt, för att inte förlora riktningen för organisationen. Metoden hämtar framför allt inspiration från musik, politik och teaterns värld.

"Dagens ledare ställs inför helt nya utmaningar. I en värld där globalisering, digitalisering, förtroendekriser och polarisering sätter hårt förändringstryck på de flesta organisationer räcker inte de gamla synsätten på effektiv styrning riktigt till. Moderna ledare behöver både själva och leda andra i att improvisera mer."

- Katarina Gentzel Sandberg, senior partner och kommunikationsrådgivare

Boken belyser omvärldens betydelse för organisationer, kopplar in den senaste ledarskapsforskningen och lyfter musikalisk improvisation. Detta ger ett ramverk som sedan konkretiseras i intervjuer med framgångsrika ledare som på många sätt kan beskrivas som strategiska improvisatörer.

Idag räcker det inte för ledare att bara kunna visa ekonomiska resultat. Ledarskap handlar om att bygga förtroende och i allt större utsträckning om att motivera vilken nytta man gör, inte bara för sin egen organisation utan för samhället i stort. Det ställs krav på organisationer att kunna visa sitt värde och för att kunna leda en sådan organisation på ett framgångsrikt sätt behövs nya verktyg.

Gullers grupp

Att ledarskap och kommunikation är tätt sammanflätat är inget nytt, men i en värld där allt mer handlar om förtroende och värdeskapande bortom de traditionella mätfaktorerna är det dags att en gång för alla sudda ut gränserna mellan disciplinerna. Framtidens samhällsaktörer behöver ett modernt ledarskap och vi ser fram emot att få vara en än mer aktiv part i att utveckla det.

Gullers grupp

"Bokens form är en integrerad del av innehållet. Boken belyser parallellerna till jazzmusikens villkor för improvisation, vilket inspirerade mig till att använda det klassiska ”Blue Note” förlagets berömda och hyllade grafiska design. Dessutom har det varit inspirerande att jobba med fotografen Micke Lundströms starka porträttbilder."

- Walter Kalmaru, Art Director och senior partner

Tack till bokens intervjuade ledare

Cilla Benkö (Sveriges Radio), Stefan Hector (Nationella Operativa Avdelningen, Polisen), Lisa Cadenius (Socialförvaltningen Stockholms stad), Margareta Thorgren (Kungliga Hovstaterna), Maria Hedström (BB Södertälje), Marina Jedheim Hansson (Åre chokladfabrik), Anna-Karin Hennig (Scouterna), Anna Iwarsson (styrelsearbetare), Oskar Ebbinghaus (PwC), Katti Hoflin (Västra Götalandsregionen), Magnus Thure Nilsson (Media Evolution), Elena Gayer (Marimekko), Andreas Dahlberg (Restaurang Bastard), Håkan Svedman (IKEA), Tommy Gustafsson-Rask (BAE Systems Hägglunds), Johan Kristiansson (Sankt Kors).

NU: Beställ boken här!

Egna projekt

Strategisk improvisation