Egna projekt

Upinion

Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Linkedin

Förstår vi målgruppen på djupet är det lättare att träffa rätt

Upinion är ett fokusgruppsformat där Gullers Grupp sätter ihop en panel bestående av tio Stockholmsungdomar med skiftande socioekonomisk och etnisk bakgrund. Upinion används i kunduppdrag och inom internutbildning för att fördjupa kunskaperna i hur unga resonerar i specifika frågor.

Har ni verkligen koll på hur unga tänker idag? Hur säkerställer ni att kampanjer riktade mot unga lirar med deras värderingar utan att dra alla över en kam? Som kreatör, 30+ och vit man, är det extra viktigt att få nya perspektiv och ifrågasätta gamla. Därför ville vi djupdyka i en diversifierad grupp med unga och höra hur de resonerar kring drivkrafter, samtiden och framtiden. Så varför frågar vi dem inte bara…där föddes Upinion.

Gullers grupp

Tillsammans med kunden tar vi fram ett frågeunderlag som ungdomarna svarar på. Därefter tar vi in dem för en workshop där vi alla tre jobbar med materialet och genomför övningar. Syftet är att få en djupare kunskap och ge kunden inblick i vad “early adapters” tycker och hur de beter sig. På så sätt kan man kan jobba proaktivt mot målgruppen och rusta sig för framtida trender.

Det går att läsa sig till mycket idag, från medievanor till åsikter hos en ung målgrupp. Men på dagens komplexa dialogarena är det extra viktigt att veta hur målgruppen tänker på ett djupare plan för att kunna skapa effektiv kommunikation. Upinion har använts i flera kundprojekt, bland annat för Södertörns högskola, och utfallet har varit ovärderligt för såväl den kreativa processen som för kanalval.

Egna projekt

Strategisk improvisation