Gullers Grupp får fem nomineringar till European Excellence Awards

Gullers Grupp är den svenska byrån med flest nomineringar i European Excellence Awards, med fem stycken. Vinnarna koras vid en gala i Berlin den 8 december.

EEA_Shortlist_2023

Kampanjen ”Ljudet av V75” för ATG får två nomineringar. Det gäller kategorierna Entertainment & Culture och Social Media.

I samband med Elitloppet 2023 ville ATG nå, introducera och inkludera en ny, yngre, målgrupp till trav. Popduon Rebecca & Fiona fick skapa en remix på Dr Albans låt Sing Hallelujah, men med en speciell twist: beats inspirerade av pulsen på traventusiaster som tittar på ett V75-lopp. Låten fick stort genomslag i både traditionella och sociala medier, med en total räckvidd som aldrig tidigare setts för ett Elitloppet-projekt.

”Ljudet av en kris” för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, får också två nomineringar. Kategorierna är Government Agencies & Parties samt Multi-Channel Communications.

Kampanjen lanserades hösten 2022 och riktade sig till Sveriges alla 16-åringar för att informera om totalförsvarsplikten. Huvudfokus var ljuddramat ”Klara, färdiga”, där lyssnaren fick följa med ett gäng 16-åringar genom olika krissituationer. Kampanjen innehöll även en eftersnackspodd, en hemsida med ett quiz, en novell och information till vårdnadshavare.

Läs mer om Ljudet av en kris

Kriminalvårdens kampanj ”Så du inte behöver bygga murar” är nominerad i Employer Branding & Recruiting.

Kriminalvården, en av Sveriges största myndigheter, behövde rekrytera tusentals nya medarbetare. För att lyckas öppnade vi upp en okänd värld och satte Kriminalvårdens verksamhet i ett samhällsperspektiv. I kampanjer, en podd och en specialbyggd Sverigeturnerande trailer, skapade vi nyfikenhet kring en arbetsplats som alla har en uppfattning om, men få känner till.

Vinnarna utses vid en gala i Berlin den 8 december.