Meny
Stäng

Årets Almedalsrapport: Vem hördes och syntes mest i redaktionella och sociala medier?

Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Linkedin

För fjärde året i rad släpps nu Almedalsrapporten som ger en djupare bild av vem som var mest synlig under veckan och vad svenska folket tyckte om det. Rapporten beskriver resultatet från flera mätningar kring mediegenomslag och spridning i sociala medier under Almedalsveckan 2018. Den är framtagen av Dagens Opinion, Novus, Retriever och Gullers Grupp.

Många känner till Almedalsveckan, men förtroendet sjunker

  • De flesta svenskar känner till politikerveckan i Almedalen. Kännedomen om Almedalsveckan ökat fortfarande, till 72 procent år 2018.
  • Allmänhetens förtroende för Almedalsveckan sjunker. År 2015 hade 72 procent av allmänheten en positiv inställning till Almedalen, i år är motsvarande siffra 64 procent.

Genomslaget i media sjunker trots valåret

  • Almedalsveckan är mindre uppmärksammad i redaktionella medier i år jämfört med tidigare år. Likaså minskar antalet inlägg i sociala medier som taggats med Almedalen från förra året.
    Under Almedalsveckan får Socialdemokraterna mest uppmärksamhet i media vilket är väntat för det största regeringspartiet. Sverigedemokraterna är näst mest omskrivna parti vilket till stor del beror på att de övriga partierna pratar om dem under hela veckan.
  • Det finns tydliga skillnader mellan vilka frågor som allmänheten bedömer som viktigast och de frågor som medierna faktiskt skriver om.

Annie Lööf dominerar sociala medier

  • Annie Lööf är, precis som förra året, den mest omskrivna partiledaren i sociala medier. Jimmie Åkesson är näst mest omskriven i sociala medier, med ungefär hälften av genomslaget gentemot Lööf.

En nazistisk organisation har gjort störst intryck på människors bild av Almedalen

  • Den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen NMR deltar i Almedalsveckan och får mycket stort genomslag. NMR sticker tydligt ut när svenska folket uppger vilken organisation som de har läst extra mycket om i samband med Almedalsveckan.
  • Motståndet till nazisternas närvaro och beteende i Visby bidrar till högt engagemang i sociala medier.

Rapporten finns att beställa gratis från info@gullers.se

För mer information, kontakta Anna Johansson, Gullers Grupp, på 0735 10 44 10

Nyhet

Ulf Dahlqvist vd för Gullers Grupp