Gullers Grupp och ATG vann ”Månadens content”

Inför Elitloppet strålade Gullers Grupp och ATG samman och bjöd in till en något annorlunda livesändning tillsammans med den travintresserade artisten Little Jinder. Nu har initiativet belönats med utmärkelsen ”Månadens content” av Resumé

Little Jinder sitter på en rosa madrass i ett trapphus

Medan all annan sport fick pausa under pandemin kunde travet köra och nådde på det viset under våren en ännu större publik. När det traditionstunga Elitloppet skulle gå av stapeln i maj ville ATG ge de som nyss upptäckt travets tjusning en möjlighet att uppleva detta på ett underhållande och “utbildande” sätt.

Gullers Grupp fick hjälpa dem ta fram och genomföra ”Jinders Travhörna” – en digital sändning riktad till travrookies. I ”Jinders Travhörna” var stämningen lekfull och inbjudande när hon och Expressens travexpert Julia Björklund höll låda i den fem timmar långa sändningen. Kikki Danielsson, Fredrik Wikingsson och Nisse Hallberg som flygande reporter var några av gästerna. Sändningen engagerade nya likväl som inbitna traventusiaster och den inflytelserika travjournalisten Rickard Hansson skrev:
”Jinders Travhörna. Ett ATG-jippo som inte vänder sig till mig. Ändå kunde jag inte sluta titta…”

– Samarbetet mellan oss och ATG är verkligen det som ligger bakom att det blev så bra, det har knappt funnits några gränser mellan byrå och kund utan alla har dragit åt samma håll och delat med sig så sjukt frikostigt, säger Charlotte Henriksson, kundansvarig och pr-specialist på Gullers Grupp.

Nu har initiativet prisats som ”Månadens content” av Resumé. Juryn motiverar det bland annat så här:

Med fokus att just skapa en folkfest, inte bara enastående i rutan, utan med kringliggande aktiviteter i digitala och sociala kanaler. Ett leende på läpparna får vi i juryn av denna entusiasm som blev en riktig energikick när svenska folket behöver det som mest!

– Resumé

Hela sändningen visades live på atg.se/jinder och ATG:s Youtube-kanal. För att öka antalet visningar gjordes ett unikt native-samarbete med Expressen. De sände hela programmet, utom travloppen, live och för första gången direkt i puffen på första sidan och på sektionerna nöje och trav. Jinders travhörna genererade 13 miljoner i förtjänad reach, hade nästan 590 000 visningar sammanslaget på alla plattformar och världspremiär för nytt nativeformat.