Gullers Grupp och Autoliv nominerade till Epica Awards

1,4 miljoner människor i världen omkom i trafikolyckor 2019. Hälften av dem var fotgängare, cyklister och motorcyklister. Fordon behöver bli säkrare – inte bara för föraren. Gullers Grupp och Autolivs nya grepp för att visa politiker och branschledare att det är dags att tänka utanför bilen är nu på kortlistan för den internationella utmärkelsen Epica Awards.

Bild från Autolivs film där en flicka står framför en bild raderad med gossedjur

Autoliv, som en ledande aktör inom trafiksäkerhet, ville utnyttja att FN:s globala trafiksäkerhetskonferens samlade ledande experter på området i Stockholm. Gullers Grupp fick möjlighet att skapa en progressiv utställning där vi i ett forum som har mycket fokus på teknik lyfte fram människans sårbarhet.

Tillsammans med filmproduktionsbyrån Camp David skapades en film som visade den emotionella påverkan en olycka har på en familj. Krockkuddens form låg till grund för utställningen och filmer, produkter och statistik projicerades på stora krockkuddar. Utställningen skapade en rad kvalitativa personliga möten med målgruppen. Kampanjen ”Think outside the car” var bred med utställning, filmer, affischer, sociala medier och riktad PR.

– Vi ville visa hur Autoliv, som ligger i absolut framkant inom trafiksäkerhetstekniken, också arbetar tillsammans med andra för att göra framtidens stad ännu säkrare. Genom att sätta fokus på känslor, där det annars mest är teknik blev effekten stark – både i det fysiska rummet och i andra kanaler. Det är väldigt roligt att det greppet nu får internationell uppmärksamhet, säger Hemming Lindell, kundansvarig hos Gullers Grupp.

Epica Award har delats ut sedan 1987. Gullers Grupps kampanj för Autoliv är nominerad i kategorin Automotive. Vinnarna tillkännages officiellt under en online-ceremoni den 17 december.