Nyheter

Gullers Grupp växer igen – köper Göteborgsbaserad reklambyrå

Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Linkedin

Gullers Grupp köper Göteborgsbaserade reklambyrån Sturm & Drang och satsar på den växande Göteborgsregionen.

– Med köpet av Sturm & Drang fortsätter vi att växa och stärka vårt erbjudande. Sturm & Drang är en byrå med mycket hög kreativ förmåga och kompetens. De har också stor erfarenhet av att arbeta tillsammans med viktiga samhällsaktörer, vilket är helt i linje med Gullers Grupps målsättning att vara Sveriges ledande byrå för samhällsaktörer, säger Hans Gennerud, vd Gullers Grupp. – Gullers Grupp vill vara hela Sveriges byrå. Det gör att vi växer där vi tror att marknaden finns. Om fem år kan GG i Göteborg mycket väl vara en större arbetsplats än GG i Stockholm där vi idag är cirka 100 personer, säger han.

Det faktum att Västsverige är en viktig tillväxtmotor för hela landet och att Göteborg kommer att växa med en tredjedel till 2035 är en bidragande orsak till att allt fler kommunikationsbyråer vill stärka sin närvaro i regionen. Det blir allt viktigare med god regional förankring och närhet till kunderna, samtidigt som kundernas utmaningar blir alltmer komplexa.

– Vi har de senaste åren fått allt större kunder och vi hade kommit till en punkt då vi visste att vi måste växa och bredda vårt utbud för att kunna fortsätta, vi är för små. När vi såg oss om efter en lösning var Gullers Grupp vårt förstahandsval, säger Jonas Dahl, vd Sturm & Drang.

– Båda företagen delar samma värderingar kring viktiga samhällsaktörers betydelse för ett gott samhälle. Och våra medarbetare både vill, kan och förmår att vara viktiga resurser för att alla parter ska kunna driva utvecklingen i en riktning som gynnar Göteborg, och i förlängningen hela Sverige, säger Hans Gennerud.

I Göteborgs stad beräknas befolkningen öka med 150 000 nya göteborgare de kommande 20 åren – 80 000 nya bostäder är planerade, tillsammans med lika många arbetsplatser. Hela den västsvenska regionen växer också, och stärker sin ställning som ett europeiskt centrum inom autonoma fordon, transporter och övrig infrastruktur. – Många samhällsaktörer kommer att ha stora och viktiga utmaningar inom såväl stadsbyggnad som infrastruktur, under överskådlig tid. Gullers Grupp har redan stor kännedom om regionen och kommer genom sin förstärkning med Sturm & Drang att bli en än mer komplett leverantör av alla typer av tjänster inom kommunikation, säger Hans Gennerud.

– Regionens mycket starka utveckling framöver kommer att ställa stora krav på att hitta lösningar på samhällsutmaningar, som till exempel behov av arbetskraft, utbyggda kommunikationer och ett ökat utbud av samhällstjänster. Många kommer att ha behov av en kompetensstark aktör som har både bredd och djup, som kan se på de komplexa frågorna från flera håll. Att skapa respekt och förståelse för olika synsätt kommer att vara avgörande och då kommer kommunikation vara en del av lösningen, säger Jonas Dahl.

I och med köpet av Sturm & Drang växer Gullers Grupp med ytterligare 10 medarbetare och är nu en av Sveriges största partnerägda och fristående aktörer inom strategisk kommunikation, pr och produktion. Flera av medarbetarna på Sturm & Drang är flerfaldigt prisbelönta art directors och copywriters.

BILD Sturm & Drangs medarbetare
Övre raden: Elof Ivarsson, Emil Filipsson, Lisa Wahlström, Olof Gustafsson, Jonas Dahl
Nedre raden: Joseph Engman, Anna Hedqvist, Björn Eklind, Camilla Winberg

Nyhet

En julgåva som lyfter omklädningsrummet