Nyheter

Meny
Stäng

Ny kampanj sätter ljud på Umeås klimatångest

Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Linkedin

I samarbete med musikproducenten Alexander ”Academics” Juneblad har Gullers Grupp tagit reda på hur Umeåbornas klimatångest låter. Utifrån reaktioner på visualiseringar av faktiskt klimatavtryck skapas låten ”The Uåååh song” som utgör kampanjen för Umeå kommuns sajt klimatorientering.se

I dagarna lanseras webbplatsen klimatorientering.se där Umeå kommun vill ge invånarna mer kunskap om hur klimatpåverkan från konsumtion ser ut just i Umeå. Syftet är att öka kunskapen om de lokala utmaningarna och visa hur stort klimatavtryck olika delar av Umeå gör, ner till enskilda stadsdelar.

– Det är lätt att känna sig ensam i sin oro för klimatförändringarna, men vi är övertygade om att det finns många Umeåbor som vill agera och minska utsläppen. Vi hoppas att Klimatorientering kan bli en språngbräda för en omställning i stor skala i Umeå, säger Anna Gemzell, projektledare på Umeå kommun.

Kampanjen bygger på en undersökning om konsumtionsvanorna Umeå kommun gjorde under 2018. Gullers Grupp fick uppdraget att förpacka statistiken på ett sätt som gjorde den tillgänglig och intressant för invånarna i Umeå.

– Vi brukar säga att vi vill jobba med frågor som är viktiga på riktigt och just nu känns inget mer angeläget än klimatet. Vi ville jobba mot både hjärna och hjärta. Därför blev vår lösning en kombination av fakta, paketerat på ett mer lättillgängligt sätt, och känslor där musik, berättelser och riktiga primalskrik får ta plats, säger Jonas Pekkari, kreatör på Gullers Grupp.

Kampanjen bygger på webbplatsen klimatorientering.se med visualiserad statistik och en låt. Musikproducenten Alexander ”Academics” Juneblad, som är aktuell med samarbete med bland annat Fricky, har skapat en låt kring klimatångest. ”The Uåååh song”är gjord med ljud av Umeåbor som uttrycker sin ångest och bildar fond till en film där tre Umeåbor pratar om sina känslor kring klimatet.

– Jag har fruktansvärd klimatångest. Att vi förstör klimatet och framtiden för våra barn är jag helt övertygad om, och jag tampas jättemycket med den tanken hela tiden. Så det kändes som ett ganska enkelt uppdrag, för det finns mycket klimatångest i mig, säger Alexander Juneblad.

Kampanjen är en del av projektet ”Den koldioxidsnåla platsen” och finns på klimatorientering.se. Låten ”The Uåååh song” finns också på Spotify.

För mer information kontakta:
Jonas Pekkari, Gullers Grupp, 0703-49 19 12

Nyhet

Unga Reumatiker och Gullers Grupp utvecklar digitalt verktyg