Case

Meny
Stäng

Algoritmen som mätte medmänsklighet på Twitter

Spela filmen
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på Linkedin

I vårt digitala samhälle kan en tweet skapa en hatstorm, leda till att börsen går ner eller ännu värre, starta ett krig mellan nationer. Dagens ledare har ett ansvar för vad de skriver på sociala medier och vilka känslor de sprider till världen. Tillsammans med Raoul Wallenberg Academy skapade vi en algoritm som i realtid mätte tonen på Twitter.

För att visa hur viktigt medmänskligt ledarskap är, följde algoritmen över 300 ledare på Twitter inom politik, kultur och idrott, från alla världsdelar. Via IBM:s AI, Watson, analyserades känslor och tonalitet som de förmedlade i sina tweets som till exempel ilska, rädsla, glädje med flera. I kombination med hur många följare de hade beräknade algoritmen temperaturen av medmänsklighet i realtid.

I verktyget visades en 3D-glob som skiftade färg beroende på vilka tweets som världens ledare sände ut. En röd glob symboliserade ett varmt och medmänskligt klimat på Twitter, medan en blå glob symboliserade en kallare värld. Temperaturen visades genom vår speciellt framtagna Raoul-skala.

Gullers grupp
Gullers grupp
Gullers grupp

– Det är viktigt att förstå vilken påverkan sociala medier har på samhällsklimatet. Vad folk skriver smittar av sig, en enkel tweet kan skapa en hatstorm, leda till att börsen går ner, men även leda till positiv förändring som med #metoo. Därför är det extra viktigt att som ledare tänka på hur en beter sig på sociala medier, för det som skrivs där är något som kan påverka hela världen.

Genom att använda hashtagen #WarmUpOurGlobe kunde alla människor stå upp för en mer medmänsklig värld. När människor använde hashtagen tillsammans med värmande ord steg temperaturen i världen, en grad i taget. #WarmUpOurGlobe trendade på twitter i 13 timmar på lanseringsdagen under pågående partiledardebatt i Sverige.

Resultat

The Raoul Wallenberg Algorithm lanserades den 17 januari 2018, på Raoul Wallenbergs minnesdag. Vid lanseringen uppmärksammades verktyget av bland annat TV4 Nyhetsmorgon, SVT Kulturnyheter, DN, TT och Spanarna i P1. Kampanjen uppnådde en total räckvidd på nästan 23 000 000 (både medialt och socialt) under lanseringsveckan i Sverige. På sociala medier engagerade sig över 1 600 personer i kampanjen och #WarmUpOurGlobe trendade på twitter i 13 timmar på lanseringsdagen under pågående partiledardebatt. Samtalet om Raoul Wallenberg Academy ökade med +4 890 % på sociala medier under lanseringsveckan.

Till sist, verktyget kom att användas som en del av utbildningen för gymnasieelever som ett sätt att prata om och belysa medmänskligt ledarskap.

Case

Så lyssnade vi på unga och sänkte tröskeln att söka till högskolor