En mag-isk box mitt i stan
När Proviva lanserade sin nya serie av socker- och sötningsmedelsfria produkter ville man göra något lite extra. För att synliggöra allt gott, och de miljarder bakterier som gör gott, i en Provivaprodukt gjorde vi det möjligt att bokstavligt talat kliva in i förpackningen. I en spejsad container mitt på Odenplan i centrala Stockholm – med ett gigantiskt blåbär på toppen – bjöds besökare på en MAG-isk upplevelse.
Caset i korthet
Vad vi gjorde
Proviva är känt för sina drycker med miljarder goda bakterier som är bra för magen. Sortimentet innehåller en rad olika produkter, bland annat klassisk blåbärs- och nyponsoppa, tropisk dryck och serien utan tillsatt socker. 2022 lanserade man även drycker helt utan sötningsmedel och tillsatt socker, det vill säga med enbart naturlig sötma från frukt och bär.
För att höja uppmärksamheten kring den nya produktserien ville Proviva göra en fysisk aktivering i centrala Stockholm och kontaktade därför oss på Gullers Grupp. Resultatet blev en container mitt på Odenplan, omgjord att efterlikna en Provivaförpackning och fylld med spännande fakta, MAG-iska smakprov och smått psykedeliska upplevelser.
Huvudfokus i aktiveringen var att trycka på vikten av god maghälsa och hur det får en positiv inverkan på hela kroppen. Insidan av containern blev till ett slags konstutställning, en liten ”Proviva-värld” i en box om man så vill, där Proviva på ett kreativt sätt kunde förklara allt som har med magen att göra – till exempel att magen står för 70 procent av immunförsvaret.
Bakom entréns glitterdraperi möttes besökarna av en sprakande miljö med närmast psykedeliska animationer av de frukter som finns i Proviva-dryckerna, med vår egenkomponerade musik i bakgrunden. Spännande fakta om magen, hälsa och goda bakterier prydde också väggarna. I boxen kunde man även titta på bakterier i mikroskop – en riktig hit – och delta i en MAG-isk tävling i sociala medier.
Boxen stod placerad på Odenplan under fem dagar. Eftersom platsen är en naturlig mötesplats och en knutpunkt där många personer passerar varje dag genererade detta omkring 500 000 varumärkesexponeringar. Totalt 2500 goda glas Proviva provsmakades – dubbelt så mycket som man hade räknat med. Mango var smaken som regerade.
I samband med den fysiska aktiveringen skickade vi även ut bud till ett tjugotal influencers inom hälso- och lifestyle-segmentet. Buden levererades med MAG-isk heliumballong och innehöll självklart de nya Proviva-dryckerna. Det blev succé och ledde till en organisk räckvidd på över 800 000.