Klimatpoletter och transparens

Värt att veta är en återkommande omvärldsspaning från Gullers Grupp. Ha koll på det här idag – bli en bättre samhällsaktör imorgon.

Nu har vi börjat fatta. WWFs Klimatbarometer som släpptes härom veckan visar för första gången någonsin att majoriteten av svenskarna oroar sig över klimatet. Hälften av alla svenskar har dragit ner på nykonsumtion. Och det är i år dubbelt så många som begränsar sitt köttätande jämfört med förra året. Från Världsnaturfonden WWF.

Hållbarhet i fokus när generation Z väljer arbetsgivare. Det syns en allt tydligare trend att unga väljer arbetsgivare utifrån hållbarhetsaspekter. 45 procent av Sveriges studenter skulle aktivt välja bort arbetsgivare som saknar hållbarhetstänk i sin affärsmodell, visar en stor årlig karriärsundersökning från Universum i Sverige. Från Universumglobal.com.

Men vikten av en arbetsgivare som prioriterar hållbarhet är likaledes stort i det traditionellt sett karriäristiska Japan. Tomomi Yamane vid Hiroshima University konstaterar i samband med en ny studie att uga värdesätter arbetsgivarens hållbarhetsprofil högre än lönenivån. Från Sciencedaily.com.

EU stoppar greenwashing. Eterfrågan på hållbart sparande har skjutit i höjden, men för den enskilda har det varit svårt att hitta rätt då det inte funnits några regler kring vad som räknas som hållbart. EU skärper nu kraven för finansbranschen genom en ny förordning som ska göra det lättare att jämföra hållbarhetsinformation och samtidigt minska risken för greenwashing. Från di.se.

Transparens eller inte alls. I dagarna släpptes nyheten att Estrella på sina chipspåsar kommer att skriva ut mängden koldioxidutsläpp som varje påse orsakar. Oatly och Max har gjort det länge och nu börjar fler och fler haka på. Konsumenten efterfrågar att klimatavtryck visar på ett enkelt och tydligt sätt. Beskrivande begrepp och policys har funkat fint hittills. Men glädjande nog börjar nu fler och fler kräva transparens i allt från chips till pensionssparande. Från Livsmedelsnyheter.se.

Nu har klimatpolletten trillat ned och våra krav som konsumenter, samhällsmedborgare och medarbetare förändras snabbt.

Varför är det värt att veta? När krav och preferenser ändras i rasande fart är det hög tid att ställa om till hållbara affärsmodeller och transparent, enkel och synlig hållbarhetskommunikation.

Det gäller alla samhällets aktörer och särskilt samhällsaktörer. Och det är bråttom. Visa era siffror, era styrkor och inte minst era utmaningar. Möjligheterna är oändliga att göra hållbarhetskommunikation till mer än en hygienfaktor. Och det finns massor att vinna för den som vågar vara kreativ.