Lasse Holm och Doro bjöd på digitalt julfirande

Julen 2020 kommer inte att vara som alla andra och fler än någonsin kan tvingas fira utan sina nära och kära. En särskilt utsatt grupp är de äldre. Med syfte att sprida lite ljus och julstämning och minska ensamheten bjöd Lasse Holm och Doro den 17 december in till en digital julfika.

Lasse Holm sitter med tomtemössa i en stol framför en julgran

Sändningen gästades av kända och okända ansikten som Lasse bjudit in. Initiativet är en del av ett större live-format med Lasse Holm riktat till seniorer som är framtaget av Gullers Grupp.

Ensamhet bland äldre var ett problem långt innan covid-19 men restriktionerna under pandemin har resulterat i att ensamheten ökat. Läget inför julen 2020 kommer göra ensamheten ännu mer påtaglig, särskilt för de äldre då julen är en tid som för många i vanliga fall innebär umgänge med släkt och vänner.

– Julen är en högtid som för många är starkt förknippad med familj och vänner. Det är en tid då vi umgås med de som står oss absolut närmast. I år är vi många som inte kommer att kunna fira julen på det sätt vi är vana vid. Det var en fin stund att via digitala kanaler kunna få sprida lite julstämning och ljus i denna konstiga tid, säger Lasse Holm.

Den digitala fikan sändes på Doro Sveriges Facebook-sida under torsdagen den 17 december. Sändningen följdes av seniorer runt om i Sverige och äldreboenden och organisationer som jobbar med äldre var särskilt inbjudna. Den digitala fikan fick ett varmt mottagande och hejarop av tittare runt om i Sverige. Under sändningen ringde Lasse upp folkkära profiler som Lasse Berghagen och Lotta Engberg, samt pratade med seniorer från norr till söder. Tittarna kunde även ställa frågor live och allt ifrån Lasses bästa jullåt till hans recept på Jansons frestelse hanns med.

– Allt fler seniorer använder internet och sociala medier och det ger oss chansen att kunna nå dem med initiativ som ”Julfika med Lasse”, eller som i höstas när vi bjöd in till att ”Luncha med Lasse”. Hela vårt företag bygger på att se möjligheterna tekniken innebär och att vi för en liten stund kunde få skicka Lasse Holm till fikabord över hela landet är ett fint bevis på detta. Det här kommer att vi att fortsätta med, säger Sara Bertram, Regional Marketing Manager Nordics & DACH på Doro.

Kampanjen är framtagen av Gullers Grupp som är Doros kommunikationsbyrå.

– I det här projektet kan man mäta framgång i ren glädje. Doro agerar här som en sann samhällsaktör – man använder sin expertis inom teknik för äldre för att göra en insats som gör samhället lite varmare för en stund. Det har varit så roligt att se reaktionerna strömma in från norr till söder, säger Charlotte Henrikson, projektledare på Gullers Grupp.

Här kan du se sändningen i efterhand‪