Livsviktig kampanj dubbelt nominerad till Epica Awards

Gullers Grupps arbete tillsammans med ChildX tävlar i två kategorier i den ansedda kommunikationstävlingen Epica Awards.

childx-epica-nomineringar

Barnrättsorganisationen ChildX verkar för att inga barn ska utsättas för betalda sexuella övergrepp. Motsvarande 1-2 barn i varje klass av årskurs nio och på gymnasiet har blivit utsatta och med kampanjen “Brottsplats” ville ChildX sätta ljus på problemet och visa att övergreppen sker överallt i samhället, mitt framför våra ögon.

Stora markdekaler med QR-koder placerades på offentliga platser runt om i Sverige. När QR-koden skannades med mobilen leddes användaren in till ett AR-filter på Instagram. Genom filtret fick användaren uppleva ett möte mellan en förövare och ett barn, precis på den plats där den befann sig just då. Dialogen som spelades upp var baserad på verkliga möten mellan förövare och barn.

Kampanjen ”Brottsplats” är nominerad i kategorierna Metaverse och Mobile Campaigns.

Vinnarna koras vid en ceremoni som livesänds den 7 december. Hela listan med finalister finns här.