Ny kampanj om bostadsbristen för våldsutsatta kvinnor – Unizon annonserar ut drömlägenheten som inte finns

“Drömboende med oslagbart läge! En rofylld bostad som bjuder på en trygg framtid, skyddad från våld – här är drömmen för tusentals kvinnor och barn i Sverige idag!” Nu lanserar Unizon, Gullers Grupp och Blocket Bostad kampanjen “Oslagbart läge”, som lyfter bristen på trygga boenden att fly till, bort från våldsamma män.

Unizons förbundsordförande Olga Persson tillsammans med de bostadsbroschyrer som tagit fram för kampanjen

Vid första anblick ser det ut som en helt vanlig bostadsannons. Men snart tvingas läsaren förstå att det i själva verket rör sig om något helt annat. Med en mäklares typiska språk målas i stället våldsutsatta kvinnors hemsituation upp, och skapar en magstark kontrast när den vävs in i sedvanliga bostadsannonsers formuleringar. Annonsen sätter ljus på det faktum att tusentals kvinnor i Sverige idag tvingas välja mellan hemlöshet och våld. Nu går Unizons kampanj “Oslagbart läge” live, bland annat med en annons på Blocket Bostad, och i samband med denna uppmanas allmänheten att skriva under ett upprop riktat mot kommuner och privata bostadsbolag att erbjuda förtur för våldsutsatta kvinnor i bostadskön.

Varje år blir tusentals kvinnor och barn hemlösa på grund av mäns våld. De måste då hitta en ny bostad, snabbt. Men bara 46 av 290 kommuner ger förtur till kvinnor som blivit utsatta för våld i nära relation. Ofta är de enda alternativen efter tiden på skyddat boende dyra, tillfälliga och osäkra boendelösningar. Eller att återvända till förövaren.

– Dagens statistik talar sitt tydliga språk. Det är för svårt för våldsutsatta kvinnor att hitta någonstans att bo, såväl tillfälligt som permanent. Med den här kampanjen vill vi hjälpa fler kvinnor till en ny framtid fri från mäns våld. Det behövs fler säkra boendelösningar nu för att rädda liv! Det kräver fungerande förturssystem i alla kommuner, hos privata hyresvärdar och nationell samordning i bostadspolitiken. Och det behövs stöd till våra skyddade boenden dit kvinnor kommer akut, säger Olga Persson, förbundsordförande på Unizon.

Gullers Grupp har tagit fram kampanjen och Helena Baude är en av kreatörerna bakom idéen;

– Vi vill sätta den här frågan i dess rätta kontext, och för många sin tryggaste plats – sitt eget hem. Där vi skapar en krock mellan förväntningarna de flesta har på sin egen hemsituation, och den otroliga utsatthet tusentals kvinnor och barn i Sverige står inför idag, säger Helena Baude, Art Director på Gullers Grupp. 

– Det är en oerhört stark kampanj som är både känslomässig och smart, och när vi fick frågan om vi ville bidra med vår plattform för att hjälpa till att uppmärksamma den svåra bostadssituation som många våldsutsatta kvinnor och barn hamnar i så kändes det självklart, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket Bostad.

Kampanjen “Oslagbart läge” är nu live och består bland annat av en kampanjsite där upprop och mäklarprospekt återfinns, en debattartikel i Dagens Samhälle, en bostadsannons på Blocket Bostad, SoMe-inlägg och seminarium om bostadsfrågan på Sveriges största jämställdhetskonferens Forum Jämställdhet.

Arbetsgrupp Unizon:
Olga Persson, förbundsordförande
Rebecka Andersson, generalsekreterare
Nina Ljungberg, pressekreterare
Henny Bucht, pressekreterare.

Arbetsgrupp Gullers Grupp
Johan Järnesund – Kundansvarig/Projektledare
Helena Baude – AD
Elin Sjöstrand, Nina Lee – Copywriter
Michael Fredman – Fotograf, Motion Designer
Adam, Olsson, Utvecklare
Stina Wernersson – PR strateg
Joel Callegari – Digital strateg
Alda Cripljanin – Original
Anna Hagenstam – Produktionsledare

Läs mer om kampanjen på Unizons hemsida.