Samhällsaktörernas kommunikation funkar – prisas vid 100-wattaren

Gullers Grupps arbete tillsammans med Peab vann totalt 150 watt vid årets upplaga av kommunikationstävlingen 100-wattaren.

100-wattaren har gått av stapeln sedan 1990. Tävlingen belönar kommunikation som fungerar och till årets upplaga hade Gullers Grupp fått tre nomineringar. Vinnarna utsågs vid en gala i Stockholms stadshus på torsdagskvällen.

Kampanjen ”Byggåret”, som vi skapat tillsammans med Peab, hade två nomineringar och tog hem förstaplatsen, alltså 100 watt, i Employer branding, samt tredjeplatsen och 50 watt i Samhälle & opinion.

Genom Byggåret vill Peab förändra bilden av byggjobbet, få fram fler duktiga hantverkare och ta ett steg mot en helt jämställd byggbransch. Byggåret är ett betalt prova-på-år enbart för tjejer, utan krav på förkunskaper. Programmet finns på 18 orter över hela Sverige. För att lansera konceptet tog vi bland annat fram film, som gick i tv, på bio och i sociala medier.

Med 150 watt kom Peab på bronsplats över de mest prisade annonsörerna vid årets gala – ett gott kvitto på att samhällsaktörernas kommunikation har effekt och verkligen fungerar.

En lista över alla vinnare finns på 100-wattarens hemsida.

Foto: Sveriges Annonsörer.