Wallenius Marine och Autoliv tar fyra topplaceringar i EEA

European Excellence Awards utser årligen de mest exceptionella kampanjerna inom europeisk företagskommunikation och PR. Gullers och Wallenius Marines arbete med lansering av det vinddrivna fraktskeppet ”Oceanbird” fick dubbla topp fem-placeringar.

Konceptbild på Wallenius Marines lastfartyg och bild från Autolivs reklamfilm

En minst sagt lyckad lanseringskampanj som redan setts av miljontals människor världen över – helt utan annonsering. Även Autoliv och Gullers Grupps nya grepp för att visa politiker och branschledare att det är dags att tänka utanför bilen, en kampanj under parollen ”Think outside the car”, landade topplaceringar gånger två.

Ett fartyg som kan förändra, förnya och förflytta en hel bransch
Redan för flera tusen år sen lärde sig människan utnyttja vinden så att båtar kunde färdas effektivare och längre. Vinden hjälpte oss att upptäcka världen – nu kan vinden hjälpa oss bevara den. Rederiet Wallenius Marine samarbetar med KTH och SSPA kring ett nytt fartygskoncept. Med innovativ svensk teknik kan de stora oceangående lastfartygen drivas av vind och minska sina utsläpp med 90 procent. Det handlar inte om segel – riggarna är snarare släkt med flygplansvingar – utan om ny revolutionerande teknik som kan avsluta de motordrivna lastfartygens era inom sjöfarten. År 2024 beräknas det första fartyget göra sin jungfrufärd.

Uppdraget till Gullers Grupp var att ta fram ett varumärke, grafisk identitet och kommunikationsstrategi för projektet. Och att tillsammans med Wallenius Marine och filmproduktionsbyrån CREO lansera det.
Nu kammar den hem dubbla topp 5-placeringar i kategorierna Transport & Logistics och Energy & Environment.

Tänk utanför bilen räddar liv
Autoliv, som en ledande aktör inom trafiksäkerhet, ville utnyttja att FN:s globala trafiksäkerhetskonferens samlade ledande experter på området i Stockholm. Gullers Grupp fick möjlighet att skapa en progressiv utställning där vi i ett forum som har mycket fokus på teknik lyfte fram människans sårbarhet.

När den tredje globala trafiksäkerhetskonferensen hölls i februari var blickarna från världens trafiksäkerhetsexperter fästa på Stockholm. Ett perfekt tillfälle för Autoliv att visa att deras produkter och innovationer handlar om så mycket mer än millisekunder, krutladdningar och data. Konceptet ”The road safety of tomorrow needs new ideas today” gestaltade Autolivs innovativa förmåga, som med både hjärta och hjärna, blev startpunkten för ett progressivt samtal kring att minska antalet döda i trafiken världen över. Samtalet fördjupades genom en utställning och panelsamtal på World Trade Center, filmer, eurosize-annonser runt omkring World Trade center samt på Arlanda. Think outside the car-kampanjen utsågs till topp fem bästa bidrag i kategorierna Sustainability & Environment och Transport & Logistics.