Samhällsaktörernas kommunikation bärgar guld och silver i europeiska stortävlingar

Tillsammans med våra kunder ChildX och MSB har Gullers Grupp vunnit två silver i Epica Awards och ett guld i European Excellence Awards.

epica-european-excellence-childx-msb

”Brottsplats” för ChildX hade två nomineringar i Epica Awards. Kampanjen tog hem silvret i båda kategorierna, Metaverse och Mobile Campaigns.

Barnrättsorganisationen ChildX verkar för att inga barn ska utsättas för betalda sexuella övergrepp. Med kampanjen ville ChildX sätta ljus på problemet och visa att övergrepp sker överallt i samhället, mitt framför våra ögon. Stora markdekaler med QR-koder placerades på offentliga platser runt om i Sverige. När QR-koden skannades med mobilen leddes användaren in till ett AR-filter på Instagram. Genom filtret fick användaren beskåda ett möte mellan förövare och barn, precis där den stod just då. Dialogen var baserad på verkliga möten.

Kampanjen ”Ljudet av en kris” för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, var nominerad till European Excellence Awards i två kategorier, med guld i Government Agencies & Parties.

Kampanjen lanserades hösten 2022 och riktade sig till Sveriges alla 16-åringar för att informera om totalförsvarsplikten. Huvudfokus var ljuddramat ”Klara, färdiga”, där lyssnaren fick följa med ett gäng 16-åringar genom olika krissituationer. Kampanjen innehöll även en eftersnackspodd, en hemsida med ett quiz, en novell och information till vårdnadshavare.

Läs mer om Ljudet av en kris