Samhällsaktörernas kampanjer bärgar guld och silver i Spinn

Gullers Grupps arbete tillsammans med MSB och med Unizon belönades vid årets Spinngala. Fyra nomineringar blev till två pallplatser, ett guld och ett silver, i Sveriges största PR-tävling.

guld-msb-spinn-23

”Ljudet av en kris”, som vi gjorde med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, vann guld i kategorin Årets integrerade. Kampanjen riktade sig till Sveriges alla 16-åringar för att informera om totalförsvarsplikten, alltså att man vid krig kan bli inkallad att hjälpa till med att till exempel dela ut mat och vatten eller sprida viktig information. 

Stommen var ljuddramat Klara, färdiga, där lyssnaren fick följa med ett gäng 16-åringar när de hanterar olika krissituationer, till exempel när alla betalsystem slutar fungera eller att klara sig utan rinnande vatten. Kampanjen innehöll även en eftersnackspodd och en hemsida med ett quiz. Ljuddramat i pocketform skickades ut med posten, tillsammans med information till vårdnadshavare.

Läs mer: Ljudet av en kris

Unizons “Oslagbart läge” tog hem silvret i kategorin Årets non-profit. Den farligaste platsen för en kvinna är det egna hemmet. Den vanligaste mordplatsen är den egna sängen. Men bara 46 av 290 kommuner ger förtur till bostäder till kvinnor som blivit utsatta för våld i nära relation. Ofta är de enda alternativen efter tiden på skyddat boende dyra, tillfälliga och osäkra. 

För att sätta fokus på problemet skapade vi ett mäklarprospekt för ett drömboende som inte finns – ett säkert hem för våldsutsatta kvinnor och barn. Prospektet delades ut till politiker, intressenter och bransch-vd:ar. Utöver prospektet gjorde vi även en kampanjwebb och en digital bostadsannons på Blocket, skrev en debattartikel och hade visningar av “drömlägenheten” i Almedalen för att lyfta frågan inför valet 2022.

Läs mer och se casefilm: Ett drömboende med oslagbart läge

Gullers Grupp är byrån för ledande samhällsaktörer. Vi vill hjälpa våra kunder att bidra till ett bättre samhälle – det är en strävan vi har gemensamt. Uppdrag som “Ljudet av en kris” och “Oslagbart läge” exemplifierar det arbetet och vi är otroligt stolta över att vi fick vara en del i att lyfta dessa viktiga budskap för MSB och Unizon.