En korv som skapar magkänsla för elpriset
Ingen bryr sig om elpriset när det inte är en elkris, men de allra flesta vill känna att de gjort ett smart val. Med elbolaget Tibber använde vi något kul och relaterbart – korv – för att få fler att förstå hur man kan stötta energiomställningen och samtidigt spara pengar.
Tibber är världens första elbolag som vill sluta sälja el. För det handlar egentligen inte så mycket om el, utan om rätt beteende – och att göra det enkelt. Tibber får folk att agera smart och hjälper dem att sänka förbrukningen. Så att vi tillsammans kan plana ut elkurvan – för hela samhället.
Men det är det inte tillräckligt många som vet. I en ny kampanj ville Tibber berätta det på ett lite nytt sätt. Uppdraget till Gullers Grupp var att hitta det sättet. Till vår hjälp tog vi något alla kan relatera till: varmkorv.
CASET I KORTHET
Vad vi gjorde
Det kan vara svårt att förstå sig på elpriser och hur olika abonnemang och elbolag skiljer sig åt. Uppdraget till Gullers Grupp var att göra allt det mer lättförståeligt och lyfta fram timprisbaserad el som ett attraktivt alternativ. Och göra detta på ett sätt som kunde möta målgruppen, det vill säga teknikintresserade medelsvenssons, ute i deras fysiska verklighet.
I researcharbetet inför kampanjen konstaterades att ett incitament för nya Tibber-kunder är att kunna glänsa bland grannar och göra smartare val. Att med smarta knep kunna utnyttja elprisets upp- och nedgång för att sänka sin elkostnad. Men vi konstaterade även genom en undersökning att bara 5 av 10 svenskar har kunskap om hur timpris fungerar. Därför var vi tvungna att hitta ett sätt att skapa mer förståelse för timpris och samtidigt etablera en magkänsla kring vad som är billig eller dyr el. Vi behövde hitta ett vardagligt sätt att prata om el och därigenom skapa en ny typ av relation till målgruppen.
Resultatet? Timpriskorven. Alla älskar korv. Korv är något som känns i magen. Något vi direkt kan avkoda som billigt eller dyrt. Perfekt att använda som hjälpmedel för att förklara dynamisk prissättning och smart konsumtion.
Vi byggde ihop en skräddarsydd korvvagn i Tibbers karaktäristiska ljusblå färg, komplett med lysande neonskylt. Timpriskorven tog över gatumiljön vid Medborgarplatsen i centrala Stockholm. Där sålde vi korv till ett dynamiskt pris, kopplat till det faktiska elpriset som ändras varje timme. De som besökte korvvagnen klockan 11 när elen var dyr fick betala 54 kronor för en korv. Om de istället var smarta och kom tillbaka klockan 22 kostade korven minus 1 krona. Från apdyrt till svinbilligt under samma dygn, precis som det kan vara med elen.
Korvvagnen och neonskylten placerades under den stora Clear Channel-skärmen vid Medborgarplatsen och knöts ihop till en integrerad upplevelse.
På så sätt kompletterades korvvagnen med Sveriges största digitala skylt och 100 procent share-of-voice under eventets två dagar. Konceptet fick även liv på Katarinahissens skärmar, på Clear Channels och JCDexauxs skärmar längs Götgatan, banners i Schibstedts kanaler, på Youtube och Meta samt genom performance marketing-annonsering.
På plats lockade korvupplevelsen mängder med besökare, som alla fick köpa korv dyrt eller billigt. Oavsett pris startade korvvagnen hundratals samtal med potentiella kunder kring det positiva med timpris. Målet var att starta 200 samtal, alltså sälja 200 korvar per dag, vilket var en genomsnittsförsäljningen för korvkiosker på samma plats. Istället såldes 984 korvar på två dagar – 146 procent bättre än målet.
Annonserna med timpriskorven gav i sin tur 27,3 procent bättre engagemang jämfört med dem samma period året innan. Filmerna fick rekordmånga views (958 631) under kampanjveckan.